476 Sayılı Trabzon Erzurum Demiryolu Kanunu'nun 1924 yılında Ankara’da kabul edilmesinin ardından kara tren önce Sivas’a, ardından 1939’da Erzurum’a varmıştı. Bayburt’tan bu özlemle yanıp tutuşan birçok insan Erzurum Garı’na koşturmuş, o coşkulu karşılamaya karışmıştı. Çünkü o güzelim kara tren Bayburt’a da gelecekti. Ne de güzel olacaktı!
Hele bu kadar zahmet ve emekten sonra; öyle ya, Kop Dağı ve Çoruh vadisini izleyen güzergâhta demiryolu için kazıklar bile çakılmıştı. Herkes görmüştü bu kazıkları, herkes yanılıyor olamazdı...
O gün kara trenin Erzurum’a girişini yutkunarak izleyen Bayburtlu, 64 yıl boyunca hükmünü sürdüren 476 Sayılı Trabzon Erzurum Demiryolu Kanunu’nun; 1988’de çıkarılan kanun ile hükümsüz sayılmasının nedenini ise hiçbir zaman öğrenememişti... 1924 yılında kabul edilen 476 Sayılı Trabzon Erzurum Demiryolu Kanunu’nun yankıları; 3488 Sayılı Kanun ile hükümsüz sayılana kadar sürdü. Bayburt’u tren özleminden saf dışı bırakan bu kanun bile, bu kara sevdaya engel olamadı. Türkiye’nin 69’uncu vilayeti olan Bayburt, önce 1990’lı yıllarda ardından 2000’li yıllarda, küllenen bu sevdayı tekrar hatırladı.
Ama yorgundu artık…
Bu yorgunluğu, zaten kendisi de yorgun olan Bayburt Postası omuzlarına yüklenecekti ve arada sırada cılız hatırlamalar ile yetinecekti.
64 yıl boyunca sadece Ankara’dan gelen havadislerle demiryolu sevdasını ayakta tutan Bayburtlu, 1989 yılından itibaren tüm gücüyle gündemi takip eden Bayburt Postası ile bu sevdasını hatırlamaya devam etti.
Derken, bir ‘adam’ çıktı, geldi!
Kendi adına bilimin ve doğrunun, Bayburt adına ise hakkımızın ve bitmeyen kara sevdamızın en güçlü ve ‘tek’ savunucusu oldu…
***
Adı: Prof. Dr. Fazıl Çelik…
Memleketi: Maçka / Trabzon
Görevi: KTÜ İnşaat Mühendisliği Bölümü Ulaştırma Anabilim Dalı Başkanı…
Doğu Karadeniz Bölgesi’nin birinci gündem maddesi olan ve Bayburt için de en önemli konular arasında yer alan Trabzon-Erzincan Demiryolu projesine ilişkin açıklamalarıyla bölge gündemine ışık tuttu ve aynı zamanda da Bayburt’un tek umudu oldu…
Bilime dayalı öngörüleriyle demiryolu projesine ilişkin rapor hazırlayan ve bu raporunu başta Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ile Başbakan Recep Tayyip Erdoğan olmak üzere ilgili makamlara mektup göndererek paylaşan Prof. Çelik, Doğu Karadeniz Bölgesi’nin adeta tek başına gündemini değiştirirken, açıklamalarında savunduğu beş ayrı güzergâh içinde adı geçen Bayburt’un siyasileri, iş adamları, sivil toplum örgütleri ve kanaat önderleri tarafından da anlaşılamaz bir şekilde destek görmedi!
Uzun bir süredir demiryolu projesine ilişkin öngörülerini, bölge genelinde birçok defa yazılı ve görsel basın aracılığıyla paylaşıp, panellerle de bilimsel tespitlerini kamuoyunun gündemine taşıyan Prof. Çelik’in mücadelesine ortak olmak ise sadece Bayburt Postası’na ve bir avuç okuruna düştü!
Ve Bayburt’ta birçok defa gerçekleştirilmesi gerektiği yönünde açıklamalar yapılan fakat şu ana kadar adım atılmayan ‘Erzincan-Trabzon Demiryolu Projesi’ konulu panele ilişkin bildiriyi yine Bayburt Postası olarak biz paylaşıyoruz…
Hamiş; siyasilerimizle, iş adamlarımızla, sivil toplum örgütlerimizle bir araya gelip Bayburt’u çok yakından ilgilendiren demiryolu projesine ilişkin her hangi bir oluşum kuramadığımız fakat bilime dayalı güçlü tespitleriyle demiryolu projesini tartışmaya açmayı başaran Prof. Çelik’in Bayburt Postası aracığıyla paylaştığı yazısı daha çok okunmalı, daha çok okutulmalı… Bu kara sevda daha çok ortak bulmalı, daha çok destek görmeli!
İşte Doğu Karadeniz Bölgesi’nde güzergâh tartışmaları çerçevesinde paylaşılamayan ve proje işleyişi ile güzergâh üzerindeki çalışmaları adım adım izlenen Trabzon-Erzincan Demiryolu Projesi’ne ilişkin Prof. Dr. Fazıl Çelik’in öngörüleri ve bilimsel açıklaması: