Bayburt Postası - Türk havacılık tarihi üzerine önemli çalışmaları bulunan Bayburtlu tarihçi Ramazan Akbaş, Bayburt'a inen ilk uçağı ve Vecihi Bey'in Bayburt'ta yaşadıklarını kalem aldı. İşte yazı:
"Bayburt’a İnen İlk Uçak
Değerli hemşehrilerim Bayburt’a yapılan havalimanının ne zaman açılacağı gündemdeyken 1930’lu yıllara gidelim. Bayburt’a inen ilk uçağın izini sürelim.
Osmanlı havacılarından biri olan Irak ve Kafkas Cephelerinde görev alan Vecihi Bey aynı zamanda da Cumhuriyet döneminin ilk baş pilotudur. Vecihi Bey, 1924 tarihinde yerli ve milli imkanlarla Vecihi K-6 adını verdiği uçağı üretti. Vecihi Bey bu uçağı 28 Ocak 1925 tarihinde ilk defa uçurdu. Bu uçağa lisans verilmedi. Devam eden yıllarda havacılık faaliyetlerine devam eden Vecihi Bey 1930’da Vecihi K-14 uçağını imal etti. Vecihi- K14 uçağına da uçuş lisansı verilmedi. Bunun üzerine dönemin Genelkurmay Başkanı Fevzi Çakmak Paşa’nın önerisiyle Vecihi Bey uçağını sökerek trene yükledi ve Çekoslovakya’ya götürdü. Pilot Vecihi Bey, buradaki havacılık mektebinde bütün sınavları başarıyla geçti. Hem pilotluk lisansı hem de uçağın uçuş yapabilmesi için gereken lisansı Prag’dan aldı. Ardından Vecihi Bey Türk Tayyare Cemiyeti’nin talebiyle propaganda uçuşuna çıktı. Ankara’dan havalanan Vecihi Bey’in uçuş rotası Gerede, Bolu, Zonguldak, Cide, İnebolu, Sinop, Fatsa, Ordu, Ünye, Giresun, Trabzon, Sürmene, Of, Rize Gümüşhane, Bayburt, Erzincan, Zara, Koçhisar, Yıldızlı, Sivas, Akdağmadeni Ankara olarak belirlendi.
Vecihi Bey rotasındaki şehirlerden teker teker geçti. Trabzon’dan sonra Of’a giden oradan da Rize’ye devam eden Pilot Vecihi Bey her gittiği yerde coşkuyla karşılanıyordu. Vecihi 20 Eylül 1931’de Trabzon’dan havalandı ve bölgenin en yüksek dağlarından biri olan Soğanlı Dağlarını uçağıyla aşarak Gümüşhane’ye indi. Burada da yoğun bir ilgiyle karşılandı. Gümüşhane’de zor bir gösteri uçuşu yaptı. Vecihi Bey buradan hareket etti ve yönünü Bayburt’a çevirdi.
Pilot Vecihi Bey Bayburt semalarına geldiğinde inecek uygun bir yer aradı. Haritasına baktı ve şehrin 12 km batısında bir düzlüğü iniş yeri olarak gözüne kestirdi. Uçağıyla bu düzlüğe iniş yapan Vecihi Bey ıssız bir yere indiğini fark etti. Etrafta kimsecikler yoktu. Az ötede bir Çoban’a denk geldi. Uçağı gören çoban kaçmaya başladı. Vecihi Bey koşturan Çoban’a baba baba diye seslendi. O’na Bayburt Tayyare Cemiyeti’nin üyelerinin nerde olduğunu sordu. Çoban’da sürüyü göstererek bunlardan başka bir şeyden haberinin olmadığını söyledi. Vecihi Bey’in indiği yer şehre 2 saat uzaklıkta idi. Halk ve Tayyare Cemiyeti üyeleri atlarla bölgeye hareket etti. Onlar gelene kadar Vecihi Bey çobanla uzun uzun sohbet etti.
Süvariler öncülüğünde halktan zevat ve köylerden gelen Bayburtlular Vecihi Bey’e ve uçağa yoğun ilgi gösterdi. Bayburt halkı yerli ve milli imkanlarla yapılan bu eseri gördüklerinde büyük bir sevinç ve gurur yaşadılar. Vecihi Bey’i bağırlarına basarak ona büyük bir ilgi gösterdiler.
Bayburtlular medeni ulaşım aracını görünce hayranlıklarını gizleyemediler ve bir hamiyet duygusuyla Tayyare Cemiyetine bağış yapmak için cemiyetin veznesinin önünü doldurdular.
Türk Tayyare Cemiyetine 1931’de yapılan yardımlarla 6 adet uçak satın alındı. Bağış yaparak uçakların alınmasını sağlayan beldelerin isimleri uçaklara verildi. Uçaklara halkın huzurunda Akşehir, Bayburt, Siverek, Bodrum ve Cizre isimleri verilerek hava gücüne dahil edildi.
Bayburt-Gümüşhane havalimanının açılışı beklenedursun şehri Bayburt’a ilk uçak 94 yıl önce indi. Vecihi Bey’in ruhu şad olsun."