Hemen belirtelim; o parka 'dün' ve 'öncesinde' harcanan paraya değinmeyeceğiz!
Hopp! Amacımız bu yatırımı, yapım öncesinde 'tukaka' yapmakta değil!
Aksine yatırımı destekliyor olmakla birlikte o parktan küçük bir detayı inceleyerek yapılan işlerin ne kadar da 'üstünkörü' yapıldığının altını çizmek istiyoruz!
Şu an 'silbaştan' yenilenecek 'Yenişehir Parkı'nda, bir 'asma kablolu yaya köprüsü" yer alıyor.
Yeni projede kalacak mı bilmediğimiz bu "yaya köprüsü'nü, öncesinde uzmanlara inceletmiştik...
Sonuçlar felaket!
"Bu köprü tam bir fiyasko!"
İşte o uzman raporu:
"Yapılan kablolu sistemin sıcaktan dolayı genleşerek kabloların uzadığını ve köprüde deformasyona neden olduğunu düşündüm. Keşke onla kalsaydı. Emeğe saygı duymak gerekir ama bu köprü tam bir fiyasko. Büyük olasılıkla yapan veya yaptıran kurum bu köprünün yapımına para ödemiştir. Bu köprü projesini yapan ve onay veren meslektaşlarımın, köprüyle birlikte vicdanlarını tekrardan kontrol etmesi gerekiyor.
Çelikle uğraşan bir inşaat mühendisi olarak bilimsel olarak göz atmak istedim.
Kablolu sistemlerin yaz aylarında uzaması normaldir. Bu durum yaz aylarında elektrik ve telefon tellerinde de gözlemlenir. Yaz aylarında sarkan teller kış aylarında tam tersi hareket de bulunur. Bu nedenden dolayı kablolu sistem yapılan yapılar mevsim değişikliğinde kontrol edilir. Yenişehir kablolu yaya üst geçidi daha kontrol aşamasına gelememiş!
Bu deformasyona bağlı olarak köprünün altında mevcut olan makas sisteminin bazı çaprazlarında bölgesel kopmalar mevcut. Makasın zayıf yönde tutulması gereklidir aksi halde düzlem dışı harekete maruz kalır. Başlık basınç alması halinde burkulur.
Makas üst başlığında kaynaklarda lokal olarak kaynaklarda yanmalar mevcut. Boya üzerine kaynak yapılmaz, kaynak yanar ve o kaynak çalışmaz, yani o kaynaktan hayır gelmez! Makasta bazı elemanların neden koyulduğuyla alakalı fikir dahi yürütemiyorum!
Bunlar sadece makasla alakalı sıkıntılardı. Gelelim köprünün bağlandığı koloncuklara.
Berkitmeler kısa kalmış. Berkitmenin mantığı kolonda mevcut olan yükü taban levhasına aktarmaktır. Berkitme koyarak bu yükü daha geniş alanlara dağıtırız. Taban plakasının belli bölgelerde korozyon veya farklı etkilerden dolayı berkitme ile birleştiği kısımlarda kopmalar mevcut. Bu kısımda berkitmenin çalışma bir muammadır.
Şu ana kadar yazdıklarım hata veya eksiklik maddeleridir.
Bu yazacağım maddeler ise hayati tehlikelere yol açacak maddelerdir:
Kolon levhalardan yapılmıştır. Komple kaynak yapılmamış, metot kaynak uygulanmıştır. Hesapları yapıldığı takdirde (!) bu kaynak uygulanabilir. Burada yapılan kaynak değil kolon başlık levhasındaki çarpılma sorun teşkil ediyor. Başlık plakasının ince olmasından dolayı plakada çarpılma gözle görülür seviyededir. Çarpılma durumunda inşaatçılar tarafından levha yük taşıyamaz olarak kabul edilir. Çalışma prensibinden uzaklaşılır.
Deprem, rüzgar veya köprü üzerinden geçenlerin oluşturduğu yükler kablolar vasıtası ile kolonun çeşitli bölgelerine aktarılır. Kolondan ise yük betona bulonlar vasıtası ile aktarılır. Bulonların bir başka görevi ise gelen yükler (çekme yükü) sonucunda kolonun betondan sıyrılıp devrilmesini engellemektir. Bir ayağa 8 bulon diğer ayağa ise 4 bulon konulduğu görülmüştür. (8 bulonlu kolon plakası deformasyona uğramış.)
Bir ayakta plaka deformasyonu mevcut. Bu ise plakanın yani kolonun çekme aldığının göstergesidir. Bulonun azalmış sistem devrilmeye çalışıyor.
Sistemin kaynaklarının ayrıca incelenmesi gerekmektedir. İşçilik konusunda sıkıntılı noktalar mevcuttur. Bahçe çit telini (bahçe telini) köprüye korkuluk olarak kullanmak yaratıcı olmamış desem haksızlık etmiş olurum.
Köprüde estetik kirlilik vardır yada yoktur benim uzmanlık alanım olmadığı için bahsetmiyorum.
Gelelim yeni projeye;